روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران
سرخط خبرها

بازخوانی واکنش  اصولگرایان به اعلام نامزدی سعید محمد

  • کد خبر: ۶۱۳۸۵
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
بازخوانی واکنش  اصولگرایان به اعلام نامزدی سعید محمد
بازخوانی واکنش  اصولگرایان به اعلام نامزدی سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم الانبیا (ص)
به گزارش شهرآرانیوز؛ اظهار نظر‌ها درباره حضور نظامیان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و پیامد‌های آن از سوی چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب همچنان ادامه دارد. با وجود مخالفت برخی چهره‌های سیاسی با این موضوع، به نظر نمی‌رسد که منعی قانونی برای حضور نظامیان در انتخابات وجود داشته باشد.
 
در همین رابطه، روز گذشته، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری اش در پاسخ به اینکه آیا دیدگاه امام خمینی (ره) درباره فعالیت سیاسی نظامیان تأثیری در تصمیم اعضای شورا برای بررسی صلاحیت کاندیدا‌هایی با سابقه سیاسی خواهد داشت، گفت: «اگر رویه شورا را بررسی کنید، منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند، وجود نداشته است و در ادوار مختلف افراد نظامی حضور داشته اند و آنچه قانون لحاظ کرده، عدم منع ورود این گونه افراد است.
 
البته دخالت نظامیان که سوگیری داشته باشند، قطعا منع شده است. اما صرف نامزدشدن برای انتخابات منع قانونی نداشته است.» اگر اظهار نظر سخنگوی شورای نگهبان را نظر اکثریت شورا بدانیم، شاهد حضور جدی نظامیان در انتخابات ۱۴۰۰ خواهیم بود، کمااینکه در زمان قریب به سه ماه مانده به آغاز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا کنون، چندین چهره نظامی اعلام نامزدی زودهنگام کرده اند که تازه‌ترین آن‌ها چهره نه چندان شناخته شده‌ای به نام سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا (ص) سپاه پاسداران، است.


سعید محمد کیست؟

سرداری پنجاه و دو ساله و از جمله سردارانی است که در دفاع مقدس سابقه‌ای ندارند، اما در دوسال ونیم فرماندهی در قرارگاه خاتم توانسته کلی خبر بسازد و حمایت‌هایی برانگیزد. محمد تا مدت‌ها پس از فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) لباس سپاه نمی‌پوشید و حتی برخلاف سنت فرماندهان پیشین قرارگاه خاتم، حتی در مراسم معارفه اش نیز با لباس شخصی حاضر شد. محمد پس از مدیرعاملی سپاسد، به هولدینگ ایرانیان اطلس رفت؛ هولدینگی که یکی از پروژه هایش سروصدای زیادی به پا کرد: پروژه «اطلس مال» در نیاوران تهران که گویا دیوار کاخ صاحبقرانیه را ترک انداخت و گفته‌ می‌شود جلو رفتن مترو به سوی نیاوران را سد کرده است.
 
طیف هوادار قالیباف گویا محمد را رقیب احتمالی برای قالیباف در جریان اصولگرایی می‌دانند و اصرار بر اینکه او از سمتش «برکنار شده و استعفا نداده» تلاشی برای اعتبارزدایی از سعید محمد است. اما حالا همه می‌دانند سعید محمد، کارشناس فنی پرونده فساد در هولدینگ یاس بوده که نفر اول آن پرونده عیسی شریفی است؛ قائم مقام باقر قالیباف در شهرداری تهران.


سعید محمد تخلفاتی دارد

اما اعلام نامزدی سعید محمد با واکنش‌های مختلفی در میان اصولگرایان همراه شده است. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفتگو با «ایسنا» درباره آخرین تحرکات نامزد‌های اصولگرا برای انتخابات ۱۴۰۰ و اعلام نامزدی سعید محمد گفت: «ایشان اصلا در فضای اصولگرایان مطرح نیست؛ فقط در فضای مجازی مطرح است و روی ایشان کار شده و کنار رفتن ایشان از فرماندهی قرارگاه خاتم هم به دلیل انتخابات نبوده و خود ایشان هم تخلفاتی داشته است که قطعا این مسئله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت ایشان خواهد بود.»


نباید فرمان اداره کشور را به دست افراد ناشناس داد

حجت الاسلام سیدمحمدصادق کاظمی، سخنگوی جمعیت رهپویان، در گفتگو با «ایلنا» درباره نامزدی سعید محمد و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به ناشناخته بودن سعید محمد برای مردم و فضای سیاسی این نگرانی وجود دارد که احمدی نژادی دیگر تکرار شود، گفت: «ما مشکلی در ساختار سیاسی و انتخابات کشور داریم و آن اینکه متأسفانه سازوکاری وجود ندارد که افراد را موظف کند که خود را کامل به مردم معرفی کنند. نباید فرمان اداره کشور علی الخصوص نظام جمهوری اسلامی را به دست افرادی که خودشان، سوابقشان، تیمشان، اطرافیانشان و مواضعشان مشخص و شناخته شده نیست، بدهیم.
 
چه آقای محمد و چه هر نامزد جوان دیگری، بدون تردید موظفند خودشان را در این چند ماه باقی مانده به خوبی به مردم معرفی کنند. اگر در این زمینه اشکال یا نقصی داشته باشند، قطعا حضورشان در انتخابات خوب نیست. یعنی آقای محمد تا الان سرشناس و شناخته شده نبوده و اینکه اطرافیان ایشان چه کسانی هستند یا اعتقادات ایشان چیست، محل سؤال است. اما فرصت دارد خود را معرفی کند؛ اگر توانست این کار را انجام دهد، یک گزینه قابل بررسی است، اما اگر نتوانست هم شورای ائتلاف و هم مردم نباید به کسی که مورد شناخت نیست، اعتماد کنند.»


دست رد به پیشنهاد ائتلاف با محسن رضایی

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز، نیز در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» درباره استعفای سعید محمد، از سمت خود در قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، و اعلام حضور رسمی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، گفت: «افراد نظامی نیز می‌توانند براساس قانون در انتخابات شرکت کنند، اما این افراد باید از سمت خود استعفا دهند که آقای محمد این کار را انجام داد. اما به اعتقاد بنده ایشان باید از فرمانده خود آقای رضایی در زمان جنگ رخصت می‌گرفتند، بسیاری از نامزد‌های نظامی از جمله آقایان قالیباف، لاریجانی، محمد و دهقان باید این کار را انجام بدهند، این در حالی است که آن‌ها می‌توانند با یکدیگر ائتلاف کنند.»
 
وی افزود: «بنده خودم با آقای سعید محمد بعد از جدی شدن شایعه حضور وی در زمینه انتخابات صحبت کردم و پیشنهاد ائتلاف با آقای محسن رضایی را ارائه دادم. با توجه به اینکه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سال هاست سابقه حضور در صحنه سیاسی کشور را دارد، وی به خوبی می‌تواند در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نقش آفرینی کند. با توجه به این موضوع قرار شد که آقای محمد قبل از اینکه حضورش را به طور رسمی اعلام کند، با آقای رضایی صحبتی را انجام دهد، اما با این اقدام اخیر، عملا او پیشنهاد ائتلاف را نپذیرفت و قصد حضور مستقل را دارد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->